כמה מכם יכולים לטעום שלא רק שהמצאתם קסם, אלא גם פיתחתם ושכללתם אותו לכדי מופע מרהיב שלם? איתי יעקובוביץ, אמן חושים המוביל בארץ, קיבל את בסוף אוגוסט את פרס אמ"י בטקס הענקת מלגה בין תחומית לעידוד היצירה על שם קלצ'קין ואהוד מנור ז"ל.
את הפרס הוא קיבל עבור קסם שהמציא, פיתח ושכלל למופע מדהים. זה כמו לביים מחדש את המציאות, רק בצורה שגורמת אושר לאנשים, שזוכים, למשך קצת יותר משעה, לשכוח מהמציאות המוכרת מדי שלהם.
"היד הקשה כשכולם היו רכים, והיד הרכה כשכולם היו קשים"
זה מה שאמר המנחה שהציג את איתי בטקס, לפני שקיבל את הפרס. במקום להציג את עצמו, איתי ביקש להציג את אימו, רינה יעקובוביץ, שגידלה אותו במסירות למרות החיים המורכבים שעברה. בגיל שבע, אחרי תאונת דרכים מסובכת, איתי גילה את עולם הקסם.
אימו שיתפה פעולה עם החלום ולקחה אותו לשיעורים פרטיים אצל יוריני וליאור מנור, גדולי הקוסמים בישראל, וליוותה אותו בדרכו. הוא מספר עליה שהייתה היד הקשה כשכולם מסביבו היו רכים, והיד הרכה כשכולם מסביבו היו קשים. גם בזמנים הכי קשים, היא לא הפסיקה להזכיר לו שהוא הקוסם הכי טוב בעולם.
"The Show Must Go On". דרך חיים במקום סיסמא
מגיל שבע, איתי משתמש בקסמים ובניסים, מתחבר בכל הווייתו אל עולם הקסם, אותו למד על בוריו, עד שהבמה הפכה לבית השני שלו. מבחינתו, המשפט "ההצגה חייבת להימשך" הוא דרך חיים, ולא רק סיסמא שעושה לנו להרגיש קצת יותר טוב לחמש דקות.
איתי התופעה מופיע על במות כאמן קסמים משנת 1980, ובמשך השנים הופיע במסגרות רבות על במות ובתכניות טלוויזיה רבות.
הרעיון שזיכה אותו בפרס
איתי עבד על שילוב של פאזל קסמים ענק, שמשתלב כאלמנט תפאורה מרשים, ומהווה חלק מאביזרי הקסמים במופע הבימתי שלו. גודל הפאזל הוא 300 X 200 סנטימטרים, והוא מורכב ממספר חלקים תלת ממדיים.
הרעיון מבוסס על פאזל גיאומטרי מפתיע שהופיע באחד מספרי המתמטיקה כשעשוע של מרטין גרדנר ז"ל, שהיה ידוע בטור שעשועי המתמטיקה שלו שהופיעו במגזין היוקרתי Scientific American. איתי לקח את הרעיון ופיתח אותו למופע המרהיב אותו תוכלו לראות בסרטון הווידיאו המצורף לכתבה זו.
שילוב הפאזל הענק במופע הקסמים
הפאזל מורכב מחמש תיבות גיאומטריות ענקיות. כל אחת מדפנות התיבות מעוצבת כך שהיא משתלבת במופע שמשלב בין קסמים לבין אמנות החושים.
במהלך המופע, המתנדבים מהקהל מרכיבים את הפסל הענק בעומק הבמה, ואיתי מסייע להם כשהם מגלים שהפאזל, בצידו השני, כמעט מורכב, אלא שחסר פיסה אחת שלו, למרות שנראה היה שהוא כבר הורכב במלואו.
ההשראה לפאזל היא בחוויה שאיתי עבר בגיל שבע, כשתהליך השיקום הארוך הוביל אותו לעסוק באמנות הקסמים שכיום ממלאת את חייו וגורמת הנאה עצומה לרבבות הצופים שמגיעים למופעים שלו. פעילותו הבימתית היא שמהווה את ההשראה לעיצוב צדו השני של הפאזל.